Nie od dziś wiadomo, że obraz ma bardzo duże znaczenie w odbiorze przekazu. Przykuwa uwagę, nierzadko stanowi proste objaśnienie zawiłych zagadnień. Jednak wciąż najpopularniejszym sposobem na wizualną oprawę treści stanowią zdjęcia, fotografie. Kiedy postawić na ilustrację reklamową, jakie powinna spełniać zadania? Wyjaśniamy, kiedy zainwestować w tę formę reklamy.
Ilustracja reklamowa – co to jest, kto się nią zajmuje?
Ilustracja reklamowa jest pojęciem bardzo szerokim, oznaczającym tak naprawdę wszelkie dwuwymiarowe grafiki będące elementem materiałów reklamowych. W kontekście marketingu tradycyjnego to m.in. ilustracje na ulotkach, plakatach, w katalogach. W marketingu online to np. ilustracje do tekstu, ikony graficzne na stronie internetowej, infografiki, rysunki stworzone na potrzeby social mediów.
Tworzenie ilustracji to zadanie dla grafika lub wyspecjalizowanej agencji, ponieważ proces ten jest wieloetapowy, wymaga wiedzy nie tylko z zakresu rysunku, ale też marketingu, kreowania wizerunku. Co istotne, mowa jest tu o spersonalizowanych grafikach, stworzonych tylko i wyłącznie na potrzeby danej marki. Tylko wtedy ilustracja reklamowa będzie spełniać swoje główne zadania. A jakie? Czytaj dalej.
Rola ilustracji reklamowej w identyfikacji wizualnej marki, kreowaniu wizerunku
Ilustracja reklamowa jest jednym ze sposobów na stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej marki. Jak już wspomnieliśmy, chodzi nie tylko o grafiki będące ilustracją wybranych treści, ale także ikony i przyciski, oryginalne elementy graficzne występujące na stronie internetowej, czy w social mediach (np. własne naklejki wykorzystywane w relacjach na Instagramie).
Marka, która inwestuje w tę formę marketingu, ma pełną kontrolę nad kolorystyką, stylem, w jakim wykonane są infografiki i ilustracje – jeśli jest to stworzone przez specjalistów, często wystarczy, że użytkownik zobaczy daną grafikę i bez oznaczenia brandowego, logo, będzie wiedzieć, jakiej firmy jest to przekaz.
Oprócz tego ilustracje są sposobem na kreowanie wizerunku marki. Jeśli kieruje ona swoją ofertę do młodych ludzi, mogą to być zabawne grafiki, nawiązujące do popkultury, bądź przybierające formę komiksu.
Z drugiej strony, ilustracje mogą stać się sposobem na ocieplenie wizerunku, np. w branży IT, czy finansowej. Przekaz oparty na grafikach staje się bardziej dostępny dla większej grupy odbiorców, sprawia, że firma, zamiast onieśmielać, zachęca do skorzystania z jej oferty.
Cechy, zalety spersonalizowanych ilustracji oraz infografik
Najważniejszą zaletą i jednocześnie zadaniem ilustracji jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy oraz zatrzymanie go na twoim przekazie reklamowym. Dzięki temu, że taka forma komunikowania się jest prosta i łatwa w odbiorze, trafia do większego grona użytkowników. Jednocześnie, spójny projekt graficzny może być ściśle dopasowany do konkretnej grupy odbiorców, np. matek, młodych przedsiębiorców, czy nastolatków.
Ilustracja, obraz są dobrym sposobem na wyrażenie konkretnych emocji, czego słowem często nie da się osiągnąć w przekazie reklamowym. Z drugiej strony, obraz wywołuje emocje u odbiorcy, i ty (a dokładniej, twój grafik) masz nad tym kontrolę.
Grafiki wzmacniają treści reklamowe, zwiększają ich dostępność. Jednocześnie są uniwersalne, można wykorzystywać je w różnych materiałach, formie. Jeśli zainwestowałeś w ilustracje reklamowe zaprojektowane wyłącznie dla twojej marki, wyróżnisz się na tle konkurencji, a charakterystyczna „kreska”, czy kolory stają się twoim znakiem rozpoznawczym.
Czy warto w to zainwestować? Tak, szczególnie jeśli poważnie myślisz o rozwoju swojej marku, rozpowszechnieniu brandu wśród odbiorców. A jeśli masz ograniczony budżet, możesz na początku zlecić stworzenie tylko kilku elementów, które od początku będą stanowić trzon identyfikacji wizualnej firmy, i w kolejnych miesiącach, latach, to rozbudowywać.