Jak radzić sobie ze spamem telefonicznym?

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić co to jest spam telefoniczny. A więc, są to złośliwe i irytujące komunikaty, które wysyłane są na masową skalę do osób, które nie wyrazili zgody na ich otrzymywanie. Zachęcają do zakupu, informują nas o promocjach, rabatach lub możliwości zapisania się do subskrypcji lub newslettera. Mogą być dostarczane za pomocą skrzynki mailowej, sms-ów, komunikatorów internetowych, kont w serwisach społecznościowych lub połączeń telefonicznych.

Spam często działa niezgodnie z prawem, ponieważ ma na celu zainfekowanie systemu lub celowe wprowadzenie odbiorcy w błąd. Spam jest rozsyłany w celach marketingowych lub wykorzystują go cyberprzestępcy, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane takie jak: dane osobowe czy numer karty kredytowej,poprzez przesyłanie wiadomości z linkiem do niebezpiecznych stron. Ponadto wysyłają wiadomości mailowe z załącznikami w których znajdują się szkodliwe pliki. Po ich otwarciu nasz komputer może zostać zainfekowany przez złośliwe oprogramowanie takie jak wirusy, robaki czy programy szpiegujące. Dlatego trzeba pamiętać, że istnieje wiele sposobów, aby radzić sobie ze spamem. Niestety możemy tylko ograniczyć liczbę wiadomości, ponieważ nie jest możliwe jego całkowite zablokowanie. Aby zredukować spam należy przestrzegać pewnych zasad bezpieczeństwa.

Przede wszystkim nigdy nie należy otwierać podejrzanie wyglądających linków czy załączników. Powinniśmy taką wiadomość od razu usunąć lub zignorować. Następnie nie podawajmy swojego głównego maila do rejestracji na wielu różnych stronach, takich jak sklepy internetowe, fora czy serwisy społecznościowe. Do takich celów załóżmy dodatkowego maila, którym będziemy się posługiwać. Powinniśmy także dokładnie czytać regulaminy przed rejestracją w internetowych serwisach. Może się okazać, że sami wyraziliśmy zgody na przetwarzanie naszych danych i przekazywanie materiałów reklamowych. Ponadto szanujmy swój numer telefonu i nie podawajmy go w niepewnych miejscach np. podczas wypełniania formularzy internetowych czy udziału w grach i konkursach. Poprzez takie sytuacje nasz numer narażony jest na niechciane i natrętne połączenia telefoniczne czy smsy.

Można również na swoim telefonie zainstalować specjalne oprogramowanie, które pomoże nam w tym, że na nasz numer telefonu będą przychodzić wiadomości tylko od zaufanych nadawców. Tak samo można postąpić również jeżeli chodzi o połączenia telefoniczne. W nowszych modelach telefonów istnieje taka funkcja jak „ID rozmówcy i ochrona przed spamem”. Gdy to zaznaczymy będzie nam się wyświetlać podczas połączenia informacja o podejrzeniu spamu. Oznacza to, że wskazany numer był już zgłaszany przez innych użytkowników jako niepożądany. Można również pobrać aplikację, która od razu gdy podejrzewa spam automatycznie blokuje numer, a my nie musimy się już zastanawiać czyj to numer. Dlatego, aby oszczędzić swój cenny czas i nerwy, należy od razu podejrzany numer zablokować lub po prostu nie odbierać. A jeśli musimy odbierać nieznane numery, warto je sprawdzić wcześniej na serwisach takich jak ktoto.info gdzie użytkownicy dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat właścicieli numerów telefonów i tym, kto stoi po drugiej stronie słuchawki.