Chociaż nie są to nazwiska na grzbiecie książek w Twojej bibliotece, copywriterzy i redaktorzy stanowią rdzeń zawodu pisania komercyjnego. Zainteresowani tą dziedziną mogą być zdezorientowani co do dwóch karier. Copywriting, a redakcja, na czym dokładnie polega różnica?
Co robi copywriter?
Copywriterzy poświęcają się przyciąganiu czytelników. Dzięki dobrze wykonanej pracy copywriterzy mogą pomóc firmie sprzedać produkt lub edukować konsumenta w określonym temacie. Mogą pracować dla agencji reklamowych lub zajmujących się treściami internetowymi, prawdopodobnie przeprowadzając burze mózgów na pomysły reklamowe lub tworząc storyboardy dla mediów wizualnych lub w firmach zarządzających kontami w mediach społecznościowych lub tworzących posty na blogach. Copywriterzy zamieniają komunikaty, które firmy chcą wyrazić, w przekonujące pisarstwo.
W zależności od tego, jakiego rodzaju pracy szukają, copywriterzy mogą przyczynić się do wielu branż. Copywriterzy freelancerzy pracują nad projektami dla klientów indywidualnych, natomiast copywriterzy na pełen etat są zatrudniani przez firmy lub agencje. Podczas gdy niektórzy zakładają, że copywriting ogranicza się do materiałów sprzedażowych, rzeczywistość jest zupełnie inna. Firmy używają copywriterów do tworzenia materiałów marketingowych, ale wraz z rozprzestrzenianiem się produkcji treści na różne dziedziny, zakres pracy ewoluował. Copywriterzy współpracują między innymi z wydawcami, tworzą raporty dla firm konsultingowych i piszą treści na strony internetowe.
Co robi redaktor?
Redaktorzy przeglądają tekst, który autorzy tworzą, aby poprawić błędy gramatyczne, interpunkcyjne i ortograficzne. Ponadto redaktorzy zapewniają, że treść jest zgodna z zasadami stylu wprowadzonymi przez ich zleceniodawcę, aby wyrazić zamierzony ton. Niektórzy redaktorzy są również zobowiązani do sprawdzenia faktów lub korekty. Udane pisanie powinno być nie tylko wolne od błędów, ale powinno przebiegać płynnie i być spójne w tonie i przekazie.
Redaktorzy czasami rozpoczynają karierę jako copywriterzy. Oprócz tego, że są silnymi pisarzami, odnoszący sukcesy redaktorzy będą mieli silne umiejętności zarządzania projektami i ludźmi. Podobnie jak copywriterzy, redaktor może pracować jako freelancer lub być bezpośrednio zatrudniony przez firmę lub agencję.
Copywriter vs. redaktor: czym się różnią?
Copywriterzy używają języka do kreatywnego i przekonującego przekazu. Nadają artykułowi lub kawałkowi reklamy kształt i budują logiczną argumentację. Redaktorzy kopiują następnie nieścisłości, rozbieżności i błędy oraz dostrajają utwór, aż zostanie dopracowany i gotowy dla zamierzonych odbiorców.
Copywriting i redakcja to usługi, które są ze sobą nierozerwalnie związane. Copywriterzy mogą stworzyć dużo treści w krótkim czasie, ale te treści mogą nie trafiać w cel. Redaktorzy, dzięki swojemu doświadczeniu, mogą natychmiast wykryć, gdzie tekst musi zostać zaostrzony lub całkowicie usunięty. Ale redaktorzy pracują również nad wieloma innymi rodzajami pisania, w tym rękopisami książek, raportami biznesowymi i artykułami z czasopism. Jak we wszystkich zawodach edytorskich, redaktorzy kopii pracują nad zapewnieniem jakości produktu końcowego.